Gode tips og tricks fra fotografen

Denne artikel er mere en slags “tips til fotografering” fra vores side. Naturlandskabet eller det “naturlige landskab” er et landskab, som ikke er påvirket af mennesker eller som næsten ikke er det. Hvorimod kulturlandskabet er et landskab, som er formet af mennesker ved landbrug kvægavl og gartneri eller ved anlæggelse af parker boliger og infrastruktur. Begrebet kulturlandskab omfatter også industrilandskab og bylandskab.

Fotojournalist

Brug også ferien til fotografering

For mange af os står ferien for døren og det betyder blandt andet at man måske får mere ro og tid til de ting man ikke når til hverdag. Det kunne måske også være fotografering?, Og skal man ud at rejse så er det da helt oplagt at tage sit kamera med.

Hvis man ønsker at bruge billederne til mere end bare albummet, så må man gøre en indsats. Ellers kommer billederne let til at ligne alle andres feriebilleder.

Når man er på ferie ser man ofte en masse flotte landskaber. Men landskaber er aldrig så flotte på billederne man kommer hjem med – det er i al fald meget svært at tage et flot landskabsbillede.

I stedet for landskaber, er der mange gode billeder i at skildre det lokale miljø og de lokale indbyggere. Både fiskehandleren i Hvide Sande og konen i Sevilla kan være fremragende motiver. (Tips til fotografering)

lys

Skal du holde ferie hjemme i Danmark, så prøv noget lys som man normalt ikke bruger. Prøv for eksempel at stå tidligt op en morgen ……. i denne forbindelse er tidligt altså omkring kl. 04 – 05 hvor solen stadig er ung. Når du så er færdig med fotograferingen kan du jo vække familien eller en god ven med friskt morgenbrød.

Skal du udenlands så lad være med at slæbe alt for meget udstyr med. Skal du udenfor “den fotografiske civilisation” er det også en god idé at tage rigeligt med film eller kort med hjemmefra. Men husk at film helst ikke må opbevares for varmt.

en række billeder

Hvis vi endelig har en række billeder fra samme begivenhed, så udvælger vi typisk det bedste og gemmer resten i skuffen. Men måske ville historien blive meget tydeligere og mere spændende for beskueren hvis der blev vist flere billeder i en sammenhæng? Og det er både sjovt og udfordrende at lave en god serie så det er bare med at finde et par lyse timer og komme i gang. Her følger et par ideer til hvordan man kan gribe en sådan opgave an. (Tips til fotografering)

en række billeder

Filmisk sekvens

Man kan godt optage en slags “film” med et almindeligt kamera. Dog må det vel betragtes som en slags ultra-slow-motion. Billederne vil typisk blive taget med op til nogle få sekunders mellemrum
og skaber således en lille film over et kort handlingsforløb. Hvis man har en hurtig motor i sit kamera vil det endda være muligt at lave en sekvens som kun strækker sig over 1 – 2 sekunder. Det kunne for eksempel være en skate-board’er der vender på en rampe.

Filmisk sekvens

Fotografisk tegneserie

En anden mulighed er at fotografere en lille historie som spænder over længere tid og hvor billederne ikke nødvendigvis er taget samme sted. Man bliver nærmest sin egen instruktør selv om filmen ikke er så lang. Faktisk kan man vel mest sammenligne dette med at lave en lille fotografisk tegneserie. (Tips til fotografering)

Fotografisk tegneserie

Lysmåling ved vanskelige motiver

“I langt de fleste tilfælde vil et moderne spejlreflekskamera være i stand til at måle lyset i et motiv korrekt men i ekstreme tilfælde vil det blive snydt. Og så er det at fotografen skal tage ‘styrepinden’ og bestemme over kameraet. Et almindeligt spejlreflekskamera måler det lys som motivet reflekterer ind gennem kameraets objektiv.

I mange år har centervægtet gennemsnitsmåling været standard – denne metode måler lyset i et større område af billedfeltet men hvor målingerne i midten af billedfeltet tæller mest. I dag findes der meget avancerede lysmålings-systemer som måler i 3 dimensioner altså tager hensyn til hvor kameraet har fokuseret.

Andre systemer sammenligner kontrasterne mellem de enkelte dele af motivet og kan f.eks. gætte når det drejer sig om et modlysbillede. Nogle kameraer er forsynet med spotmåling hvor man kan lave en eller flere lysmålinger af en meget lille del af motivet. Dette er uhyre effektivt når man selv ønsker at bestemme eksponeringen af sit billede.” (Tips til fotografering)

Hvornår?

“Men hvornår går det galt? Det gør det når det meste af motivet er meget lysere eller meget mørkere end det der er hovedmotivet – altså det vigtige i billedet. (hovedmotivet) f.eks. en væg. Som beskrevet i starten kan moderne intelligente lysmålingssystemer til en vis grænse kompensere for alle disse forhold men i de ekstreme tilfælde vil det gå galt. Her bliver fotografen altså nødt til at tage over. Spørgsmålet er også hvem der skal bestemme hvordan dit motiv skal belyses: Computeren i dit kamera eller dig ?”

Valg af metode

Når man har et vanskeligt motiv vil jeg helt klart foretrække at sætte kameraet på manuel kontrol men man kan også foretage kompensering i forhold til kameraets lysmåling. De fleste spejlreflekskameraer er forsynet med en eksponerings-kompensering som ofte er en funktion med 8 – 12 trin på en skala fra -2 til +2. Her kan man henholdsvis under- og overbelyse op til 2 blændetrin i forhold til kameraets måling. Det er ikke en nøjagtig løsning, men absolut bedre end ingenting.

Hvis du f.eks. er på en solbeskinnet strand vil dit kamera ofte blive snydt og underbelyse billederne. Hvis du så sætter kompensationen på +2 vil du overbelyse 2 trin i forhold til kameraets lysmåling – og så vil du i dette tilfælde komme tættere på en korrekt eksponering. Har kameraet ikke mulighed for en sådan kompensering så kan man evt. i stedet ændre filmhastigheden. Bruger du en 200 ISO film og ønsker at kompensere med +2 så skal du blot sætte din filmhastighed til 50 ISO.

På moderne kameraer er det desværre et større programmerings-arbejde at overstyre kameraets DX-læsning. Men den mest nøjagtige metode er at sætte sin blænde og lukkertid manuelt.

Hvordan manuelt?

Hvis du vælger den manuelle metode skal du udvælge den del af motivet som du vil have korrekt eksponeret. Du skal altså måle det reflekterede lys fra den vigtige del af motivet og sætte kameraet efter denne måling. Her er det at en spotmåling er guld værd. Er det for eksempel en person i modlys vil det være naturligt at foretage en eller flere spotmålinger i personens ansigt.

Hvis du ikke har spotmåling kan man med fordel lave en nærmåling hvor du går meget tæt på personens ansigt og laver en lysmåling. Efter a nærmålingen er foretaget kan man gå tilbage og opbygge sit billede. Ofte er en enkelt måling nok til at fotografere en serie med flere motiver under samme forhold.

Se flotte billeder taget ved fotograf her

Hvis det ikke drejer sig om en person må man udvælge sig en anden del af motivet som er neutralt – det vil sige ikke for mørkt og ikke for lyst. Hvis det skal være helt nøjagtigt kan man købe et specielt gråkort som har den helt korrekte grå tone. Uanset om du bruger spotmåling eller nærmåling så skal du nu blot indstille kameraet efter denne. Hvis din måling f.eks. siger 1/250 sekund – blænde 8 så sæt kameraet på manuel og indstil det til disse værdier – uanset hvad din lysmåler nu prøver på at “bilde dig ind”.

Om så den foreslåede blænde og lukkertid er den bedste – det er en helt anden historie.

Billeder af familien

Familiefotos er altid et kært minde. Vi er et sikkert valg, når I vil have garanti for at jeres familiebilleder bliver rigtig gode. Familiefotografering udføres efter aftale og i mange forskellige variationer også ude f.eks. i hjemmet eller i haven – eller et helt andet sted. Forespørgsler besvares meget gerne. En god ide for familier f.eks i forbindelse med en speciel begivenhed fødselsdag sølvbryllup osv. Det er meget vigtigt at jeres reklamefotos står knivskarpe når de skal sælge jeres produkter. Reklamefotografering udføres efter aftale og leveres efter jeres behov.

Læs også:

%d bloggers like this: